Det er et såkaldt stokanker, som var den almindelige type anvendt i sejlskibenes tid. Når ankret ikke var i brug, surrede man det normalt liggende på dækket. Det er derfor at den ene flig af stokken er bøjet, så stokken kan lægges langs med ankeret og ikke fylder så meget. Når det så skulle bruges, trak man stokken igennem øjet på ankret og låste det med en kile. Kilen på ankeret på Skibbroen er tæret væk.

Ankeret stammer fra skibet "Livlig", en 3-mastet Brigantine af træ fra Fredrikshald (hedder nu Halden) i Norge.
Livlig blev bygget 1864 og var små 35 meter langt.
En Brigantine er et lidt specielt rigget sejlskib med råsejl på den forreste mast og skonnertrigget på de andre master. Livlig havde en besætning på 6 mand.
Dette er ikke Livlig , men et billede af skibstypen. Livlig havde yderligere en mindre agtermast.
http://www.hodsagervej.dk/leksikon/skibe/skibe1.html#brigant
Livlig var den 29 august 1898 på vej fra England til København med en last af kulbriketter, men da den nåede i nærheden af Lappegrunden fyrskib nord for Helsingør, blev den påsejlet af en engelsk krydser "CLEOPATRA". Kollisionen skyldes, at der ikke var taget nok hensyn til den kraftige strøm i området. Cleopatra påsejlede Livlig i stævnen, så kraftigt at dæksplanker kløvedes, skandækket blev beskadiget og støtter forude knækkede. Der var ingen utætheder at se at se under vandlinien.
Efter nød-reparation, hvor man dækkede hullerne til med sejl, ankrede man op for natten.
Kl. 5.00 næste morgen kom 18 engelske søfolk ombord for at hjælpe med læsning mv. og Cleopatra begyndte at bugsere Livlig syd på mod København.
Det regnede kraftig og hen ad formiddagen kom nogle hårde vindbyger med hård sø og da skibene var ud for Vens vestside slog 3 ualmindeligt store søer ind over Livlig, og i løbet af få minutter sank hun.
Den faste besætning reddede livet ved at springe i vandet. Værre gik det ned deres engelske hjælpere. Kun 12 blev reddet, de resterende 6 blev selv efter lang tids søgen aldrig fundet.
Ulykken skete kl. ca. 11 om formiddagen, og ved femtiden nåede Cleopatra til København.



I september 1898 blev masterne sprængt af Livlig, fordi man havde opgivet at bjærge det.
I 1972 blev vraget fundet af Frømands klubben Helgoland, København, som bjærgede en del gods fra vraget, bl.a. en smuk skibsklokke og en del af skibets udstyr, sammen med en model af Livlig, formentlig udført af skibstømreren ombord.

Nu i 2008 ligger Livlig med 13,5 meter vand ovenover og 16 m til bunden, og der er kun skibsbunden og spanter tilbage. Der ligger masser af briketter spredt ud over hele området.


Livlig var lastet med kulbriketter

 

tilbage til forsiden